استارتاپ های حوزه ورزش

استارتاپ های حوزه ورزش

 هرچند توجه به چند حوزه محدود که عمدتا حوزه‌های فروش آنلاین هستند بیشتر شده است، توجه به حوزه‌های دیگری که ظرفیت بالایی برای کارآفرینی دارند، کمتر شده است؛ یعنی به حوزه‌هایی مثل ورزش، انرژی، پسماند و… که ظرفیت بالایی برای کارآفرینی دارند عمدتا توجهی نشده و به این حوزه‌ها کمتر توجه شده است.
در سال‌های اخیر با توسعه اکوسیستم شـرکت‌های نوپـا و استارت‌آپ‌ها (startup) در ایـران و افـزایش تعـداد این شرکت‌ها در کشور، زمینه ایجاد اشتغال و بـه ظهـور رسـیدن ایـده‌های نوآورانـه علاقه‌مندان به کارآفرینی فراهم شده است.

به طور مثال در حوزه ورزش فرصت‌هایی در حوزه‌های

۱- ایجاد سبک زندگی با تحرک (استفاده از پلتفرم‌های آنلاین برای شبکه‌سازی و آشنایی افراد با یکدیگر برای گسترش شبکه همراهان در ورزش، استفاده از اپلیکیشن‌ها برای آموزش و ترویج فعالیت‌های ورزشی در منزل و بدون نیاز به مربی، استفاده از سنسورها و اپلیکیشن جهت ترویج سبک زندگی سالم و یادآوری حرکات ورزشی و اصلاحی روزمره)،

۲- ورزش قهرمانی (استفاده از پلتفرم‌های آنلاین و نرم‌افزاری برای ارتباط با مربیان برتر، استفاده از پلتفرم آنلاین برای ارتقای توانمندی‌های مربیان در رشته‌های تخصصی، استفاده از نرم‌افزارها برای تحلیل عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای در رشته‌های خاص ورزشی)

۳- ورزش عمومی و همگانی (استفاده از پلتفرم‌های آنلاین و نرم‌افزاری برای اطلاع‌رسانی زمان و مکان رویدادهای ورزشی به عموم، استفاده از پلتفرم‌های آنلاین برای شبکه‌سازی و آشنایی افراد با یکدیگر برای انجام همزمان حرکات ورزشی، ایجاد کلاس‌های مجازی و استفاده از نرم‌افزارها برای ورزش بدون نیاز به مربی، استفاده از پلتفرم‌های آنلاین و نرم‌افزاری برای هماهنگی میان افراد و مربیان برای زمان و مکان) و

۴- ورزش آماتوری (استفاده از پلتفرم‌های آنلاین برای آموزش و اصلاح حرکات ورزشی در رشته‌های مختلف، استفاده از پلتفرم‌های آنلاین و گجت‌های پوشیدنی برای پایش وضعیت جسمی ورزشکار، استفاده از پلتفرم‌های آنلاین برای برقراری ارتباط با مربیان و دریافت خدمات ورزشی، برنامه تمرین، برنامه غذایی و…) وجود دارد که ایده‌پردازان و علاقه‌مندان به کارآفرینی می‌توانند به این حوزه‌ها فکر و در بازار خوبی ورود پیدا کنند.

در اینجا به معرفی چند استارتاپ ورزشی در دنیا که با استقبال و سرمایه گذاری خوبی همراه شدند می پردازیم :

یوگیا (Yoogaia)

«یوگیا» همچون کلاس‌های رایج یوگا است. تصور کنید تمرین یوگا را با راهنمایی یک مربی باتجربه در آرامش اتاق خود، بدون هیچ محدودیتی، انجام دهید. تنها کافی است با انتخاب زمانی مناسب برای ورزش، سیستم را فعال کنید و تمرینات را انجام دهید.

یوگیا، برای نخستین‌بار، کلاس‌های آنلاین یوگا را به‌صورت شخصی‌سازی شده ارائه می‌دهد که از طریق وب‌کم هدایت می‌شوند. برخلاف سایر کلاس‌های آنلاین یوگا، این پلتفرم، جلسات تعاملی برگزار هم برگزار می‌کند و مربی فعالیت شما را به دقت تحت نظر می‌گیرد و می‌تواند به شما در اصلاح حرکات کمک کند. شما نیز می‌توانید از طریق وب‌کم، نحوه درست انجام حرکات را توسط مربی مشاهده کنید.

یوگیا برای نخستین بار در کشور فنلاند راه‌اندازی شد و در حال حاضر کلاس‌های خود را به دو زبان انگلیسی و فنلاندی برگزار می‌کند و در آینده نزدیک، آموزش به زبان‌های اسپانیایی و آلمانی به آن اضافه خواهد شد. این شرکت نخستین مرکز جهانی یوگا را در لندن تاسیس کرد و تصمیم به افتتاح شعبه دوم خود در کشور هنگ‌کنگ دارد.

چک مای لول (Checkmylevel)

برخی افراد در هنگام خستگی به فکر ورزش می‌افتند و این اشتباه بزرگی است. توجه داشته باشید که این کار ممکن است سبب آسیب دیدگی شما شود.

«چک مای لول» آمادگی بدنی و سطح بهبودی ماهیچه‌های شما را ارزیابی می‌کند. چک‌مای‌لول ارزیابی پیش از تمرین را ۳۰ ثانیه پیش از شروع فعالیت و توسط کیت خاصی که شامل یک دستگاه سنجشی و اپلیکیشن موبایل است، انجام می‌دهد.

شما با داشتن اطلاعات کافی از وضعیت بدنی خود، می‌توانید تمرینات مناسب را به درستی انتخاب کنید و از بروز آسیب‌ها و خطرات جلوگیری کنید.

این شرکت در حال حاضر ورزشکاران، تیم‌ها و مربیان بزرگ را هدف قرار داده و موفق به جذب تعدادی از آنها شده است. چک مای لول برای گام‌های بعدی توسعه کسب‌وکار خود، سعی در عمومی کردن این پلتفرم دارد.

فیت هاوس (FitHouse)

FitHouse یکی از استارتاپهای موفق نیویورک در حوزه ورزش هست که به طور متوسط بابت هر سیشن 35 دلار کسب در آمد دارد . از طرفی کلاسهای با دسترسی نامحدود را ماهانه 99 دلار برگزار می کند .

وجه تمایز این استارتاپ دسترسی به کلاسهای ورزشی مختلف در حوزه فیتنس با محدودیتهای زمانی ماهانه و سالانه با قیمتهای مناسبتر نسبت به باشگاهها و مراکز سنتی می باشد . این استارتاپ در حوزه املاک نیز فعالیت گسترده ای پیدا کرده است و از املاک و اراضی خود جهت برگزاری کلاسهای بیشتر و خصوصی بهره می برد و در حال حاضر در نیویورک 12 مرکز اختصاصی افتتاح کرده است .

این مرکز با جذب سرمایه دوره اول 3 میلیون دلاری برنامه گسترده ای برای افتتاح کلاسهای بیشتر را تا پایان 2018 در نظر گرفته است .

ران کیپر (Runkeeper)

Runkeeper یکی از بزرگترین پلت‌فرم‌های جهانی تناسب اندام موبایل است، که بیش از 45 میلیون کاربر داشته و با بیش از 100 دستگاه و خدمات شخص سوم در ارتباط است.

اپلیکیشن تناسب اندام این استارتاپ که مثل مربی شخصی در گوشی هوشمند کاربر دردسترس است، به او کمک می‌کند تا هدف‌گذاری کرده، سیر پیشرفت خود را پیگیری نماید و با یک برنامه‌ی شخصی انگیزه‌ی خود را حفظ کند.

این شرکت، اولین‌های دیگری را هم به نام خود ثبت کرده است. برای مثال یکی از اولین اپلیکیشن‌های دویدن که شامل بازخورد کلامی درمورد سرعت و مسافت می‌شود متعلق به این استارتاپ است، یعنی نیازی نیست که کاربران همواره به‌صورت دیداری پیشرفت خود را پیگیری کنند، نکته‌ای که آن را به اپلیکیشنی جامع‌تر از هر برنامه ای در جهان تبدیل می‌کند.

سیت گیک (SeatGeek)

SeatGeek یک گردآورنده‌ی جهانی بلیط‌های رویدادهای ورزشی، کنسرت و تئاتر است. این استارتاپ که در سال 2009 تأسیس شده، با کمک به مشتریانش در یافتن بهترین و ایمن‌ترین معاملات فروش و بازفروش بلیط، جای پای خود را باز کرده است.

جدیدترین نوآوری این شرکت، SeatGeek Open است، یک پلت‌فرم فروش اولیه که از فن‌آوری منبع باز استفاده کرده و به هنرمندان، تیم‌ها، محل‌های اجرا و… اجازه می‌دهد تا بلیط‌های خود را مستقیماً ازطریق رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های تجارت الکترونیک بفروشند، بدین‌ترتیب دسترسی و حق انتخاب بیشتری برای مشتریان فراهم می‌سازد.

این حرکت طراحی شده تا رقیبی جدی برای وارثان صنعت بلیط باشد. جک گروتزینگر، مدیرعامل SeatGeek اخیرا اظهار داشت: «هدف ما این است که از داده‌، طراحی، و فن‌آوری استفاده کنیم تا کاربران را به سمت شرکت در رویدادهای بیشتری سوق دهیم.»

تمرکز بر داده‌ها توجه مشتریان را به بهترین معاملات جلب می‌کند. این شرکت ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگری هم دارد، ازجمله بلیط غیرکاغذی، که در آن بارکد موبایل از طریق اپلیکیشن به مشتری داده می‌شود و می‌توان آن را در محل اجرا اسکن کرد. هم‌چنین به خریداران بلیط، نمای 360 درجه از محل خالی اجرا نشان داده، و اجازه می‌دهد که آنها بهترین صندلی آنجا را انتخاب کنند.

فیت بیت (Fitbit)

Fitbit در سال 2007 پا به صحنه گذاشت و تحولی در نحوه‌ی رسیدن به تناسب اندام ایجاد نمود. درحال حاضر این نام تجاری در همه‌جا حاضر بوده و مترادف با تمام چیزهای به روز و سالم آگاهانه است. این شرکت از ردگیری فعالیت‌های روزمره، اندازه‌گیری گام‌ها و ضربان قلب، تا تشکیل گروه‌هایی از مشتاقان تناسب اندام، و حتی کمک به پلیس در حل پرونده‌های جنایی، فکر همه‌جا را کرده است.

یک دهه قبل، مؤسسان شرکت، یعنی جیمز پارک و اریک فریدمن از شرکت Nintendo الهام گرفتند که حسگرهای حرکتی را با نرم‌افزار ترکیب می‌کرد تا تناسب اندام فردی را به یک بازی تبدیل کند. آنها به گام‌شمار محقر این شرکت چهره‌ی کاملاً جدیدی داده، و چندین ویژگی دیگر به آن افزودند، و درنهایت ترکیب کاملاً تازه‌ای به وجود آوردند. هرچند این کار مسیر آسانی نداشت، و شرکت برای نگه داشتن جایگاه برتر محصول خود در بازاری که هر روز رقبای تازه‌ای در آن سر بر می‌آوردند، می‌جنگید.

در گامی رو به جلو، Fitbit از یک شرکت ردیابی صرف فعالیت جلوتر رفته، و مشغول بررسی کسب و کارهای جدی‌تر برای تولید دستگاه‌هایی است که می‌توانند تشخیص‌های پزشکی «سبک‌وزن» ارائه دهند. Fitbit اخیراً وارد شراکت با غول تجهیزات پزشکی، یعنی Medtronic شده تا به‌عنوان گامی روبه‌جلو در مسیر یادشده، بیماران دیابتی را رصد کند.

استراوا (Strava)

Strava به‌عنوان پلت‌فرم برخطی که جامعه‌ی جهانی ورزشکاران و دوچرخه‌سواران را به هم وصل می‌کند، تناسب اندام را تبدیل به تجربه‌ای اجتماعی‌تر برای میلیون‌ها کاربر کرده، و با انگیزه دادن به آنها باعث می‌شود بهتر تمرین کنند.

این اپلیکیشن شبکه‌ی اجتماعی که هشت سال از عمرش می‌گذرد، به ورزشکاران حرفه‌ای و دوندگان و دوچرخه‌سواران آماتور اجازه می‌دهد سیر تمرینات خود را دنبال کنند و با افراد دارای روحیات مشابه در ارتباط باشند. وقتی اعضای این شبکه مسیر حرکت و تمرین خود را کشف و برنامه‌ریزی کرده، فعالیت‌هایشان را ثبت نموده و به اشتراک می‌گذارند، و عملکرد خود را تحلیل نموده و مقایسه می‌کنند، هم حس رقابت در آنها بیدار می‌شود و هم رفاقت.

Strava اخیراً ویژگی جدیدی ارائه داده، یک حلقه‌ی اجتماعی که ماجراهای گروه منتخبی از ورزشکاران تأثیرگذار را گردآوری می‌کند، تا مشارکت را در جامعه‌ی ورزشی تقویت نماید.

نوآوریِ کلیدیِ دیگر، روز جهانی دوچرخه برای کار  است که سال قبل معرفی و طراحی شد تا نشان دهد چگونه شرکت می‌تواند به برنامه‌ریزان شهری کمک کند زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری را ازطریق Strava Metro ارتقا دهند، سرویسی که با مقامات محلی در شهرهای بزرگ سراسر جهان کار می‌کند.

اوپن اسپانسرشیپ (OpenSponsorship)

OpenSponsorship که در نیویورک واقع شده، یک دلال برخط برای نام‌های تجاری و ورزشکاران است که می‌خواست شکاف موجود در صنعت اسپانسری را که تا آن زمان عمدتاً برون‌خطی بود، پر کند.

مدیرعامل این شرکت، ایشوین آناند درباره‌ی ایده‌ی پشت این شرکت می‌گوید: «ما با دیجیتالی شدن واقعاً می‌توانستیم کارها را بهتر و سریع‌تر انجام دهیم.» بدین‌ترتیب، این بازار آنلاین که کمک می‌کند ورزشکاران، تیم‌ها، رویدادهای ورزشی، آژانس‌ها، و شرکت‌ها گرد هم بیایند، متولد شد.

این شرکت جوان که کارش را در 2014 آغاز کرده، به‌عنوان یک بازار دوسویه کار می‌کند: به نام‌های تجاری اجازه می‌دهد فرصت‌های موجود در اسپانسری ورزش حرفه‌ای را جستجو کرده، با آنها ارتباط گرفته و مورد حمایت مالی قرار دهند، و هم‌چنین به ورزشکاران اجازه می‌دهد تا فرصت‌های اسپانسری خود را برای نام‌های تجاری فهرست کنند تا برایشان خریدار پیدا شود. این شرکت به مهار برخی بی‌کفایتی‌ها و تنگناهای موجود در کسب و کار اسپانسری برون‌خطی ورزش کمک کرده، و این روند را سریع‌تر و شفاف‌تر نموده است.

OpenSponsorship ماهیانه بابت دسترسی به سایتش از نام‌های تجاری حق عضویت می‌گیرد. دسترسی شامل مشاهده‌ی تحلیل‌ها، پیشنهادات قیمت و دسترسی مشهود به بیش از 2000 ورزشکار، و گرفتن حق کمیسیون از ورزشکاران بابت معاملاتشان می‌شود.

لسپرتس کیدا (Sportskeeda)

Sportskeeda یک وب‌سایت تماماً ورزشی است که می‌خواهد محتوای تمام ورزش‌ها را در یک سایت داشته باشد. Sportskeeda یکی از نخستین پرتال‌های معدود هندی است که محتوای ورزشی باکیفیت ارائه می‌دهد، و خودش را به‌عنوان یک کانال رسانه‌ای ورزشی متعهد و قابل‌اعتماد مطرح کرده است. برخلاف بسیاری از پرتال‌های دیگر، این سایت تقریباً تمام ورزش‌ها را پوشش می‌دهد، هم در هند و هم در سرتاسر جهان، چه هاکی باشد، چه کریکت، فوتبال، بدمینتون، تنیس، بسکتبال، گلف، و حتی کبدی و مالاکامب .

این وب‌سایت با منبع‌یابی جمعی مقالات از پایگاه کاربری خود، که درصد بالایی از آن را جوانان کم‌سن‌وسال تشکیل می‌دهند، وجه اجتماعی ورزش را تقویت می‌کند. Sportskeeda در سال 2015 یک اپلیکیشن اندروید راه‌اندازی نمود که عملکرد بسیار خوبی در اپ استور داشته است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *